Avondroutine – 6 tips hoe je ontspannen naar bed gaat

Heb je het gevoel dat je niet meer in harmonie bent met je leven? Heb je problemen met het managen van je taken en moet je je ontstressen? Inmiddels weten we allemaal dat veel ondernemers en succesvolle mensen veel waarde hechten aan de ochtendroutine en elk moment benutten om hun productiviteit te verhogen.

Wakker worden met een positieve en energieke mentale houding is zeker de eerste stap om de dag goed te beginnen, maar hoe zit het met de avond voor het slapen gaan? 

Het opzetten van een avondroutine en het bewust omschakelen van bepaalde taken naar de automatische piloot bespaart energie en aandacht. Zodra de goede gewoontes zijn opgebouwd, is de geest vrij om zich te richten op meer creatieve taken die je helpen om meer georiënteerd te zijn op je doelen. Geprobeerd?

Dit zijn de tips om de kunst van de avondroutine onder de knie te krijgen.

Als je twijfelde aan de voordelen van een goede nachtrust, weet dan dat ze het gevoel van verzadiging kunnen stabiliseren, je alertheid en het energieniveau op de volgende dag kunnen versterken, de efficiëntie van het geheugen kunnen optimaliseren en je in een goed humeur kunnen brengen. 

Dit gezegd hebbende, verstoringen in je slaap verstoren het fysiologische tempo van de hormonen en hebben invloed op het energiemetabolisme. Je eerste stap om een kwalitatieve en rustgevende nacht te krijgen is door het ontwikkelen van goede gewoontes. 

Hoe worden de routines gecreëerd?

Als we ons op dezelfde manier gedragen op een regelmatige basis, ontwikkelen we routines. We hoeven niet meer bewust na te denken over acties (“nu is het lezen van de tijd”), maar handelen onbewust volgens een routine.

Hier zijn een aantal voorbeelden van slechte routines:

TV kijken → Chips eten

Je computer openen → Je Facebook nieuwsfeed lezen

Wakker worden → Op je “snooze” knop drukken

Nadenken → Bijten op je nagels

En enkele voorbeelden van goede:

Wakker worden → Ontbijten

Opstaan → Gaan hardlopen

Alleen op specifieke tijden → Je e-mails checken

Elke 30 minuten → Een glas water drinken

Elke zondagmiddag → Je week plannen

Na de lunch → 15 minuten lezen

Als de term “routine” je afschrikt of beperkend lijkt, dan kan de invoering van een “ritueel” je welzijn bevorderen. Hoe je het ook wilt noemen, laten we een aantal van de beste voorbeelden in je avondroutine opnemen.

  1. Maak een wandeling 

Een wandeling in het maanlicht is zeker een van de favoriete dingen van Buffer’s CEO Joel Gascoigne. Het helpt de stress van de dag los te laten, te ontspannen en vervolgens rustiger te slapen.

Het geheim van dit moment is om je mobiele telefoon thuis te laten en alleen met het geluid van je eigen gedachten te lopen. De avond is een goed moment om de gebeurtenissen van de dag te verwerken en na te denken over je prioriteiten.

  1. Verlaag de temperatuur in je kamer

Zet de verwarming in je slaapkamer uit of lager voordat je in de winter gaat slapen en investeer in een airconditioner voor in de zomer. Volgens het Nationaal Instituut voor Slaap en Waakzaamheid (INSV) ligt de ideale temperatuur voor een goede nachtrust tussen 16 en 18 graden.

Bovendien is een warm bad of douche een geweldige aanvulling op je avondroutine. Doe dit minstens een uur voor het slapengaan, zodat je lichaamstemperatuur niet te hoog wordt. 

  1. Dim je licht en doe alle beeldschermen uit

Je weet dit waarschijnlijk al, maar het is het beste om ruim een uur voor het slapengaan heldere lichten en schermen te vermijden. Uit een onderzoek van Harvard blijkt ook dat het blauwe licht van beeldschermen de melatonine productie, het slaaphormoon dat onze biologische klok beïnvloedt, afremt.

Vervang Netflix door een goed oud boek (of een elektronische e-reader die je ogen niet beschadigt).

  1. Houd een dagboek bij

Schrijf op wat er overdag met je gebeurd is, en maak van de gelegenheid gebruik om jezelf te “resetten”. Elke avond kunt je de pagina omslaan, het ene hoofdstuk afmaken en het andere beginnen.

Volgens een studie van Michael K. Scullin zou deze onderbreking ons in staat stellen om de gebeurtenissen van de dag te verwerken en positieve resultaten te creëren.

Schrijven zal je helpen prioriteiten te stellen, jezelf te uiten en je gedachten te verhelderen. In plaats van urenlang te brainstormen, zal het op papier zetten van alles je helpen om al die gedachten te verduidelijken.

  1. Beoefen dankbaarheid

Heb je vaak last van angst en stress, vooral op de zondagavond? Dan kan het goed zijn om dankbaarheid te beoefenen. Noteer elke avond drie positieve dingen die je overdag zijn overkomen.

Heb je het leuk gevonden om naar je werk te lopen om de eerste zonnestralen te bewonderen? Heeft je baas je gefeliciteerd met de kwaliteit van je presentatie? Was je blij om je vrienden, je levens partner of je kat te zien toen je thuiskwam van je werk?

Maak een lijst van al die kleine pleziertjes, ook al lijken ze onbeduidend, en duik de volgende keer dat je verslapt terug in je aantekeningen.

  1. Yoga en meditatie

Een goede ademhaling is de basis voor een rustige avond. Zowel yoga als meditatie stimuleren oefeningen die de ademhalingssnelheid verbeteren en helpen de stress van de dag te verminderen. 

Zoals je kunt zien, zijn avondroutines een goede voedingsbodem om verbeteringen in het dagelijks leven te overwegen.

Laat me in de opmerkingen weten welke van deze handelingen je al in je avondroutine hebt opgenomen en welke je hieraan wilt toevoegen.