Wat je moet eten als je weer op krachten wilt komen na ziek te zijn geweest

Wat je moet eten als je weer op krachten wilt komen na ziek te zijn geweest

Ben je onlangs hersteld van een verkoudheid, griep, of iets ernstigers, maar heb je het gevoel dat je lichaam nog steeds energie en kracht mist? Helaas is er geen toverwoord dat ons na een ziekte meteen weer op de been kan brengen. Maar de juiste voeding kan wel onze immuniteit opbouwen en ons helpen er bovenop te komen. 

8 Voedingstips om lichaamskracht op te bouwen na ziek zijn

Vocht

Ons lichaamsgewicht bestaat voor 55 tot 75% uit water. Daarom staat gehydrateerd blijven bovenaan de lijst. De National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine adviseren dat mannen 3,7 liter water per dag zouden moeten drinken en vrouwen 2,7 liter. Als je op zoek bent naar andere opties dan water, overweeg dan het volgende:

  • Kokoswater 
  • Citroenwater
  • Fruit en groenten met een hoog watergehalte (komkommers, watermeloenen, spinazie)
  • Kruidenthee 
  • Bouillon
  • Gemberthee

Eiwitrijk voedsel

Voedsel met veel eiwitten helpt je kracht op te bouwen en je activiteit geleidelijk te verhogen. Je kunt niet fout gaan met zalm, tonijn, of makreel. Ze zijn rijk aan eiwitten en omega-3 vetzuren die helpen bij het bestrijden van infecties en ontstekingen. 

Bonen, peulvruchten, vis, eieren, vlees zijn allemaal eiwitrijke voedingsmiddelen, maar probeer er meer bonen en peulvruchten in te verwerken en minder rood en bewerkt vlees.

Probiotica

Voedingsmiddelen als Griekse yoghurt, miso, tempeh, zuurkool, kimchi en kombucha zijn geweldige aanvullingen op je gewone dieet, vooral na het slikken van antibiotica. Ze vullen je microbiota aan, waardoor je beter bestand bent tegen ziekteverwekkers en helpen je energieniveau op te krikken.

Voeding rijk aan vitamine C

Het eten van voeding met veel vitamine C speelt een vitale rol bij het versterken van de T-cellen en de fagocyten, twee belangrijke onderdelen van het immuunsysteem van het lichaam. Kiwi, broccoli, cantaloupe, boerenkool, aardbeien, sinaasappels, bloemkool, papaja, rode, groene of gele paprika, zoete aardappel, en tomaten zijn allemaal vitamine C rijke opties.

Groene thee

Het is rijk aan catechine, een bioflavonoïde die een gezonde leverfunctie bevordert en een krachtige antioxidant is. Het helpt bij het ontgiften en stimuleert het immuunsysteem.

Gember

Door de bloedsomloop te stimuleren en het zweten te bevorderen, doet gember fantastisch werk bij het bespoedigen van het herstel door gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Het verhoogt licht de lichaamstemperatuur om ziekteverwekkers te doden en versterkt het immuunsysteem. Voeg een gemalen theelepeltje toe aan voedsel, en je bent goed op weg. 

Bladgroente

Kruisbloemige groenten, zoals kool, broccoli, boerenkool, en collard greens, zijn krachtige antioxidanten. Ze verminderen ontstekingen en bestrijden infecties. 

Als je geen zin hebt om te koken, kun je op deze groenten rauw snoepen of ze toevoegen aan een versgeperst sapje. 

Bananen

Bananen zijn vooral goed bij gastro-intestinale aandoeningen zoals diarree. Ze zitten vol met kalium en vitamine B6 om energievoorraden aan te vullen en infecties af te weren.

Wat te vermijden

Weten wat je moet eten om weer energie en kracht te krijgen na een ziekte is essentieel. Maar weten welke voedingsmiddelen je moet vermijden is net zo belangrijk.

  • Alcohol. Het belemmert je immuunsysteem en droogt je lichaam uit.
  • Cafeïnehoudende dranken. Het op peil houden van de vochthuishouding is essentieel, maar cafeïnehoudende en suikerhoudende dranken kunnen een averechts effect hebben. Vermijd koffie, zwarte thee, frisdrank en andere suikerhoudende dranken.
  • Bewerkte voedingsmiddelen. Of ze nu in de winkel gekocht zijn of uit een fast food tent komen, bewerkte voedingsmiddelen missen kwaliteitsvoedingsstoffen. Richt je in plaats daarvan op voedingsrijke opties die het genezingsproces ondersteunen.

Je herstel kan enige tijd in beslag nemen, evenals je eetlust om weer naar normaal te herstellen. Maar gehydrateerd blijven en een evenwichtige, nutriëntenrijke voeding bijhouden ondersteunt je herstel en bouwt je kracht weer op.