Wat is het beste moment voor jou om te trainen?

Ochtend vs avond persoon

Kan ik het beste ‘s morgens of ‘s avonds trainen? 

Een typische vraag die iedereen zichzelf vast en zeker heeft gesteld. Het vinden van tijd om te sporten kan voor veel mensen een grote uitdaging zijn. 

Sporten is belangrijk, maar we weten dat je een baan hebt, een gezin om voor te zorgen, familie, vrienden, huishoudelijke taken, boodschappen en, je weet wel, de behoefte aan rust en slaap. 

Wanneer is het dan de beste tijd om te sporten? Is het beter om eerder wakker te worden en dan tijd maken voor een training, of moet je 30 of 60 extra minuten aan je dag toevoegen?

Of je nu ‘s ochtends of ‘s avonds gaat trainen, op beide momenten kun je nog steeds geweldige voordelen voor je gezondheid behalen. De beste tijd om te sporten gaat niet over wanneer het beter is om af te vallen of calorieën te verbranden, maar hoe je je voelt en hoe het sporten in je dagelijkse schema past.

Bootcamps en groepslessen hebben over het algemeen vaste tijden gedurende de week. Sportclubs hebben de neiging om het grootste deel van de training ‘s avonds aan te bieden om een maximale beschikbaarheid te garanderen. Als je daarentegen de voorkeur geeft aan trainingen in de buitenlucht, zoals hardlopen, of kiest voor personal training, dan is het minder beperkend qua planning. 

Zijn de voordelen van ochtendtrainingen hetzelfde als die van avondtrainingen? 

Niet echt. Lees verder om de verschillende voordelen van elk te leren kennen. 

Door de dag te beginnen met een fysieke training kan je stofwisseling meer calorieën verbranden gedurende de dag en dat kan niet wanneer je slaapt. Sommige deskundigen beweren dat als je sporten voor je ontbijt, zou je meer vet verbranden. Bovendien, volgens Brigham Young University, vermindert het sporten voor minstens 45 minuten in de ochtend de drang om te snoepen tijdens de dag.

Begin de dag op de juiste manier.

We weten hoe stressvol werkdagen kunnen zijn, trainen in de ochtend helpt de stress te verminderen die gepaard gaat met vergaderingen en planning. Naast de energieboost die je krijgt, heb je misschien nauwelijks nog cafeïne nodig! 

Je lichaam is klaar

Slaap helpt je lichaam te herstellen en je voor te bereiden op de dag. Het herstelt pijnlijke spieren en zet voedsel om in glucose, waardoor je net genoeg energie krijgt om je loopschoenen aan te trekken.

Meer ontspannen slaap

Het hebben van een trainingsroutine stelt het lichaam in staat zich aan te passen aan een constanter levensritme. Volgens sommige deskundigen maakt blootstelling aan daglicht in het begin van de dag het makkelijker voor het lichaam om ‘s nachts te rusten.

Regelmatig lichaamsbeweging

Na een lange dag op het werk is er meer motivatie nodig om naar de sportschool te gaan dan wanneer de dag begint. Het is dus logisch om te zeggen dat degenen die iets eerder wakker worden om te gaan trainen, consequenter zijn in hun trainingen.

Een stemmingsboost

Ochtendtrainingen kunnen je helpen je dag met een hoogtepunt te beginnen. Je lichaam produceert “endorfines” die bekend staan als de gelukkige hormonen en die je stemming lang na je training op peil kunnen houden. Het gevoel van prestatie dat je krijgt na het sporten kan je ook klaarstomen voor een optimistische dag.

Voordelen van middag- en avondtrainingen

Je neemt de tijd om wakker te worden.

Voor sommige mensen zijn ochtendtrainingen te intens en onaangenaam als ze wakker worden. Dus je kunt de tijd nemen, een kopje koffie drinken en wat langer onder de douche blijven staan.  

Betere prestaties

Je hebt natuurlijk meer energie voor je training als je eenmaal aan je dag bent begonnen, want je bent dan volledig wakker en hebt al gegeten. De energiepiek ligt meestal tussen 14.00 en 18.00 uur. Een studie heeft aangetoond dat mensen die ‘s avonds sporten er tot 20% langer over doen om uitgeput te raken. 

Stressbestendigheid

De psychologische effecten die gepaard gaan met fysieke training zijn talrijk. Als je een zware dag op het werk hebt gehad, dan kan rennen naast de Amstel, het Vondelpark of waar je je het beste voelt, stress verlagend en voordeliger zijn dan een fles wijn!

Hormonen staan aan jouw kant.

Ons lichaam produceert meer testosteron, een essentieel hormoon voor de opbouw van spieren bij mannen en vrouwen, tijdens de middagtraining dan tijdens de ochtendtraining. Het resultaat is een betere spierkracht, spieropbouw, meer flexibiliteit, kracht en uithoudingsvermogen.

Kan ook een goede rustgevende slaap mogelijk maken.

Terwijl onderzoekers zeggen dat ochtendtrainingen zorgen voor een betere slaap, zijn anderen het erover eens dat ‘s avonds trainen ook helpt bij het reguleren van de slaap. 

Kan helpen om slechte gewoontes te vervangen

Als je ‘s avonds meestal snackt, drinkt, rookt of te veel tv kijkt, dan kan een dutje doen in een of andere oefening helpen om ze te vervangen. Het zal enige tijd duren om ‘s avonds te oefenen, maar als je dat eenmaal doet, kan het zijn dat je verbaasd bent dat je je oude gewoontes niet eens meer mist. 

Laat de trainingen je dagelijkse taken niet in de weg staan, vooral niet als de dingen zich overdag opstapelen. Kies een tijd die voor jou het beste werkt, zodat je consequent kunt blijven. Vergeet niet, op beide momenten kun je nog steeds geweldige voordelen voor je gezondheid behalen en je doet al een geweldige prestatie door je training te blijven doen.