Power walking – Hoe maak je er een geweldige workout van?

Power walking is een wandelstijl in een gestaag, energiek en stevig tempo. Je loopt met krachtige armbewegingen, met stevige, grote voetstappen, sneller dan de natuurlijke manier van lopen, om de voordelen voor de gezondheid te vergroten.

Als je het goed doet, kan power walking een uitstekend alternatief zijn voor de meeste andere aerobe activiteiten. Het is veel aangenamer voor de gewrichten en het heeft minder kans op blessures. 

Waarom is power walking goed voor je?

Behalve dat het een training is die geen dure spullen, speciale atletische vaardigheden, apps of technologie vereist, en zelfs geen lidmaatschap van een sportschool, draagt het bij aan veel gezondheidsvoordelen.

1. Gewichtsmanagement

De intense en overdreven arm- en voetbewegingen tijdens het power walken maken het een effectieve manier voor gewichtsmanagement. Door 4 keer per week 45 minuten te lopen in een tempo dat je hartslag verhoogt, wordt de kans op gewichtsverlies tot 8 kilo vergroot zonder dat je dieet wordt aangepast. Een geweldige manier om ongewenste kilo’s op afstand te houden. 

2. Verbetert het welzijn

Regelmaat hebben met powerwalking bestrijdt ziekte en aandoeningen. Het helpt de HDL “goede cholesterol” te verhogen en de LDL “slechte cholesterol” te verlagen. Powerwalking gedurende 150 minuten per week verlaagt het risico op diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

3. Vermindert de stress

Het toevoegen van power walking aan je dagelijkse routine helpt de dagelijkse stress te verminderen. Het zorgt ervoor dat je je aandacht en concentratie niet meer op negativiteit richt. Bovendien stimuleert het het vrijkomen van endorfine, wat leidt tot een meer ontspannen houding en een kalmere gemoedstoestand. Onderzoeken hebben aangetoond dat stevig lopen de spanning, depressie en het gevoel van eigenwaarde verbetert.

4. Verbetert de uitvoering van de dagelijkse taken

Power walking houdt zowel het bovenlichaam als het onderlichaam bezig, wat leidt tot sterkere spieren en botten. Een verbeterde conditie van het lichaam verhoogt je uithoudingsvermogen en je vermogen om dagelijkse taken uit te voeren, maar ook om uitdagende taken uit te voeren. Bovendien bevordert het een beter gevoel van zelfvervulling en productiviteit. Onderzoek toont aan dat stevig lopen een krachtig effect heeft op het mentale functioneren, de besluitvormingsvaardigheden en het geheugen. 

5. Wandel PMS weg 

Regelmatig power walken vermindert een opgeblazen gevoel en het vasthouden van vocht. De verhoogde hartslag bevordert het vrijkomen van endorfine, wat zorgt voor een kalmere gemoedstoestand en een beter vermogen om ermee om te gaan. 

Wat is een goed power walking-tempo?

Het is vrij eenvoudig, hoe meer moeite je doet, hoe meer calorieën je verbrandt. Een persoon met een gewicht van 70 kilo die 30 minuten loopt met een snelheid van 5,6 km/uur zal ongeveer 133 calorieën verbranden. Als je het tempo opvoert naar 6,4 km/uur, kan je verwachten dat je ongeveer 175 calorieën verbrandt.

Technieken en tips om van power walking een geweldige training te maken

Een goede houding is alles.

Sta rechtop met de voeten bij elkaar, de schouders ontspannen, en de buikspieren aangespannen. Je bekken naar voren gekanteld. 

Houd je armen in een hoek van 90 graden en vermijd dat ze gaan hangen. Beweeg ze naar achteren en naar voren terwijl je loopt.

Probeer altijd een goede houding aan te nemen en niet voorover te leunen terwijl je loopt. Een slechte houding kan leiden tot lage rugpijn, en sneller ga je niet. 

Neem kleinere stappen en zet je stap niet te ver naar voren. Het zorgt er namelijk niet voor dat je sneller gaat lopen, maar juist het tegenovergestelde. 

Net als bij elke andere training, doe je een warming-up als je vertrekt en een cooling-down als je klaar bent. 

Overweeg om trailschoenen (sportschoenen met meer grip aan de onderkant) te dragen die waterdicht en comfortabel zijn. 

Slecht weer bestaat niet, alleen verkeerde kleding. Kies een lichtgewicht, waterdicht en ademend jack. Een legging of vocht afvoerende broek, een training topje of -shirt, een muts, sjaal, handschoenen en natuurlijk een waterfles houder. Ga nooit zonder water, zelfs niet op korte wandelingen. 

Als je hond een wandeling nodig heeft en jij hebt een training nodig, dan is power walking een uitstekende manier om deze twee te combineren. Het is handig, toegankelijk en past bij alle verschillende levensstijlen.