Hoe vaak moet je sporten voor een gezonde balans?

De eerste dagen van de slimme lockdown als gevolg van het coronavirus lijken misschien draaglijk, maar fysieke inactiviteit kan al snel een fysiek probleem worden, net als een psychologisch probleem. 

Twee weken of langer thuisblijven is een goede manier om het virus te vermijden, maar pas op dat je niet in de valkuil van inactiviteit trapt! 

Hieronder vindt je enkele tips voor het onderhouden van regelmatige fysieke activiteit in huis, met aanbevelingen en eenvoudige adviezen om het zelf uit te voeren.

  • Of je nu kiest om buiten te sporten of thuis te trainen, de duur van je training en de frequentie bepalen of het productief is en of je blessures kunt voorkomen. 
  • Ik als gekwalificeerde trainer geef de voorkeur aan korte trainingen, meestal tussen 30 en 60 minuten met een maximale intensiteit, in plaats van urenlang te trainen met een lage intensiteit. 
  • De inhoud van de training hangt af van je geslacht, je levensstijl en de doelstellingen die je wilt bereiken. Voor spieropbouw moet je bijvoorbeeld zware oefeningen doen. Dan doe je minder herhalingen met een hogere intensiteit.
  • De ideale frequentie als je gewend bent te trainen is 3-5 sessies per week van 45-60 minuten.
    Maar, als je net begint, kan je lichaam dit in het begin niet aan. Het moet nog een nieuwe gewoonte worden.
    In dit geval is twee sessies per week van 30 minuten een goed begin, zodat je lichaam geleidelijk aan de verandering kan wennen. 

Pilates kan een geweldige optie zijn voor je rustdag, vooral voor beginners, het combineert cardio, kracht, weerstand, elasticiteit en flexibiliteit, wat zeer nuttig is om spierpijn te voorkomen. 

Ter aanvulling op de geplande trainingen, zijn hier enkele tips om actief te blijven:

  • Doe iedere 2 uur een paar minuten lopen en strekken, zittend of liggend, binnenshuis of in de tuin. Ideaal is om elk uur op te staan en de benen te strekken, en bijvoorbeeld staand tv te kijken. 
  • Vervang een uur zitten door een uur lichaamsbeweging, zelfs met lage intensiteit. 
  • Gebruik de meubels en spullen die je inhuis hebt om spieren op te bouwen of te stretchen. Bijvoorbeeld een stoel, een volle fles water, een trap: alles is goed om in vorm te blijven. Je hebt geen machines of speciale spullen nodig om fit te blijven. 
  • Doe huishoudelijke taken: Ja, schoonmaken, poetsen en vegen dat is ook sporten! Dus aarzel niet om er nog meer energie en wilskracht in te steken, het is de beste tijd hiervoor.
  • Combineer oefeningen met eenvoudige, dagelijkse activiteiten. Bijvoorbeeld, als je je tanden poetst, probeer het dan op één been te doen, het is niet zo makkelijk als het lijkt, je zult het zien!
  • Deze tip kan ik niet vaak genoeg geven: Gebruik zoveel mogelijk de trap. Niet alleen thuis, maar ook buiten de deur.