Hoe je jezelf op de eerste plaats leert zetten in het dagelijks leven

Hoe je jezelf op de eerste plaats leert zetten

Ben jij iemand die altijd voor iedereen beschikbaar is en jezelf en jouw behoeften op de achtergrond schuift? Ben je zo druk bezig met het halen van deadlines dat je jezelf vergeet en dus negeert wat jou een goed gevoel geeft?

Dan is het tijd om te leren hoe je je prioriteitenlijst kunt veranderen door jezelf op de eerste plaats te zetten, zonder concessies.

Jezelf op de eerste plaats zetten is een gezonde, nuttige en noodzakelijke gewoonte die niets te maken heeft met egoïsme.

Het liefhebben van de persoon die we elke ochtend in de spiegel zien, zonder excuses of beperkingen, betekent dat we weten hoe we voor onszelf moeten zorgen en betekent dat we moeten investeren in ons eigen welzijn. 

Hoe weet je dat het tijd is voor een wake up call?

  • Je voelt je minder sterk en mist de motivatie
  • Je raakt gemakkelijk afgeleid, en je bent minder gefocust op je doelen
  • Je bent het grootste deel van je vrije tijd bezorgd en gestrest
  • Je krijgt geen goede, kwalitatieve slaap
  • Je raakt snel geïrriteerd, je voelt je chagrijnig en mist creativiteit. 

Heb je nog meer nodig om jezelf ervan te overtuigen dat het tijd is voor een verandering?

Waarom moet je leren om jezelf op de eerste plaats te zetten?

#1 Geluk wordt anders een onhaalbaar doel

Ons verlangen naar geluk wordt vertroebeld door externe erkenning. We streven vaak naar geluk door middel van rijkdom en bezittingen wanneer we echt moeten zoeken naar interne bevestiging. Als gevolg van deze verschillende externe afleidingen, beperken we onze vooruitgang in de richting van ons doel en wordt geluk een onbereikbaar doel.

# 2 Brengt je gezondheid in gevaar

Het dragen van lasten op je rug die niet van jou zijn, zorgt ervoor dat je vast komt te zitten in het leven en de stress van andere mensen. Als je jezelf niet eens een vrije dag toestaat om te zijn wie je bent en voor jezelf te zorgen, breng je je eigen balans en gezondheid in gevaar.

# 3 Verlies van je gevoel van eigenwaarde

Als je stopt met jezelf als eerste op de lijst te zetten en je geest vult met “ik moet dit doen”, “ze verwachten meer van me”, “ik moet dit doen voor die persoon”, wordt het echt slopend. Je verliest alle energie, identiteit, verlangens en vooral ook het gevoel van eigenwaarde.

Hoe je jezelf in 4 stappen op de eerste plaats leert zetten

Stap 1: Maak tijd voor jezelf.

Beheers jezelf en het geautomatiseerd “ja” antwoord dat je hebt. Het is noodzakelijk om deze impuls te stoppen en wanneer iemand je vraagt om iets te doen, in plaats van oncontroleerbaar akkoord te gaan, zwijg dan even. Neem de tijd, denk na en evalueer eerlijk of je wel of niet wilt doen wat iemand vraagt. Zo niet, dan moet je leren om “NEE” te zeggen. 

Stap 2: Verlies het perspectief niet

Om jezelf te helpen en te zorgen voor jezelf, is het nodig om de afstand te managen, te vergroten of te verkleinen, met alles om je heen. Er komt anders een moment dat je automatisch vind dat je alles moet doen, tot het punt dat je perspectief verloren gaat. Daarom is het niet het einde van de wereld om te zeggen “nee, ik kan het niet, vandaag kom ik op de eerste plaats”.

Stap 3: Een aantal handige zinnen paraat hebben

Het verzamelen van een paar zinnen die je op bepaalde momenten kunnen helpen is handig: “Het spijt me, maar nu kan ik niet doen wat je vraagt”, “Bedankt dat je aan me denkt, maar ik heb tijd voor mezelf nodig”, “Op dit moment heb ik daar geen zin in, ik heb wat tijd voor mezelf nodig”.

Stap 4: Vermijd bepaalde situaties

We weten allemaal hoe bepaalde situaties beginnen en vervolgens eindigen met een verzoek – die goedbedoelde gesprekken die uiteindelijk uitmonden in een voor lief genomen gunst die we moeten nakomen. Naarmate we meer gewend raken aan deze strategieën, moeten we leren om ze uit de buurt te houden. 

Neem een boodschap mee over hoe je jezelf op de eerste plaats kunt zetten, of het nu gaat om zaken of privé: 

  • Doe waar je echt van houdt, neem geen genoegen met een slechte versie van je echte dromen
  • Zeg nee tegen een klant die je niet inspireert, of tegen een project waar je je niet goed bij voelt
  • Volg altijd je intuïtie, het maakt zelden fouten.
  • Het maakt niet uit hoeveel verplichtingen je hebt, vind altijd tijd voor jezelf, zet het op je agenda.
  • Verbeter je dieet, sla nooit het ontbijt over, eet op de meest regelmatige tijdstippen en vermijd junkfood. 
  • Zelfzorg is geen luxe: het is een noodzaak. Zelfs in kleine doses
  • Of het nu gaat om voedsel, sociale verplichtingen of tv-series, kwaliteit wint het altijd van de kwantiteit.
  • En de familie? Als je niet kunt ontsnappen aan sommige verplichtingen, maak er dan pleziertjes van.

Tot slot, deze 4 stappen zijn niet van de ene op de andere dag geleerd. Er is goede wil nodig en je moet een vastberaden beslissing nemen om voor jezelf te zorgen. Stop met multitasken.

Concentreer je op een ding tegelijk, maak het af en doe dan de rest. En bovenal, geniet van wat je doet, en begrijp dat jezelf op de eerste plaats zetten eigenlijk een noodzakelijke stap is.