De kunst van ontspannen – 7 tips om je lichaam en geest tot rust te brengen

De kunst van ontspannen - 7 tips om je lichaam en geest tot rust te brengen

Je staat op, maakt het ontbijt klaar, brengt de kinderen naar school, gaat naar het werk, komt thuis nadat je naar de supermarkt bent geweest, maakt het avondeten klaar terwijl je thuis de ‘klusjes’ afmaakt… 

Met het snelle leven dat we nu hebben, kan ontspanning eerder een luxe lijken die slechts een paar mensen zich kunnen veroorloven. 

Ontspanning gaat niet alleen over innerlijke rust; het is een noodzaak die boven aan onze zelfzorglijst moet staan. Vandaag delen we de beste trucs met je om te ontspannen en stress te elimineren in 15 minuten of minder.

Voordat je begint met het toepassen van een van deze technieken, moet je je realiseren en accepteren dat het gezond, de moeite waard en levensbevorderend is. 

1. Ademhalen 101

Het beheersen van je ademhaling is een van de gemakkelijkste manieren om te ontspannen en kan ook altijd en overal worden beoefend. Zodra je een stressvolle situatie voelt, concentreer je dan op je ademhaling. Ga in een stoel zitten met je rug recht en je voeten plat op de grond. Laat je armen rusten en begin langzaam en diep te ademen. Merk bij elke ademhaling op hoe je borstkas zich vult met lucht en daarna heel langzaam leegloopt.

2. Ontspan je spieren

Het verminderen van spierspanning helpt je bij het verminderen van stress en angst. Ga op een mat liggen en haal diep adem. Span elke spier samen, begin bij je hoofd tot aan je enkels, gedurende 20 seconden, en laat ze dan langzaam los. Neem hier tussen 12 en 15 minuten voor.

3. Speekselvorming 

Leg je tong in je mond, ontspan je gezichtsspieren en adem diep in. Ga met je tong langs je tandvlees en de achterkant van je ondertanden totdat het speeksel zich ophoopt. Herhaal dit proces; het zou 3 tot 4 minuten moeten duren. 

Doe de afwas 

Wie had geraden dat het doen van huishoudelijk werk stress kan verminderen? Een studie toonde aan dat het afwassen van de vaat de stress met 27% kan verminderen.

5. Aerobe training

10 tot 15 minuten aerobe beweging, zoals wandelen, rennen, zwemmen of fietsen, zal je helpen de hersenen van zuurstof te voorzien, het niveau van stress te verminderen en je meer ontspannen te voelen. Bij het trainen, komen hormonen vrij die bekend staan als ‘gelukshormonen’, dopamine, verantwoordelijk voor motivatie en plezier; serotonine, die de stemming kalmeert; en endorfine, verantwoordelijk voor het geluk.

Daarom zorgt regelmatig sporten voor een gevoel van welzijn, geluk en ontspanning, en vermindert het stressniveau. Sporten draagt ook bij tot gewichtsbeheersing, het bestrijden van hart- en vaatziekten, het verbeteren van onze energie en het bevorderen van een goede kwaliteit van de slaap. 

6. Laat je meeslepen door deze muziek

Het luisteren naar muziek voor het slapen gaan helpt je om te ontspannen en de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Klassieke muziek, jazz of folk zijn geweldige opties. Muziek stimuleert de hersenen om meer te ontspannen, verlaagt het ritme van ons hart en ontspant de spieren. Dus wanneer je de kans krijgt, probeer dan naar muziek te luisteren. Het kan je zelfs helpen om productiever te zijn en je concentratie te verbeteren.

7. Neem de tijd voor jezelf voordat je gaat slapen

Slapen tussen 7 en 8 uur per dag is essentieel om te rusten en op te laden. Maar het gaat niet alleen om genoeg slapen, maar ook om een goede kwaliteit van de slaap. Wij raden je aan om minstens een uur voor het slapengaan alle technologische apparaten zoals mobiele telefoons, televisie, laptop of tablet uit te schakelen en tijd met jezelf door te brengen. Maak je gezicht en tanden schoon, trek je pyjama aan, lees een boek of luister naar muziek. 

Als je nog steeds moeite hebt met slapen, neem dan een kruidenthee die je helpt met ontspannen of een voedingssupplement die de slaap bevordert.

Je bewust zijn van wat stress veroorzaakt is de eerste stap in de strijd ertegen. Gezonde leefgewoonten met een evenwichtig dieet, regelmatige lichaamsbeweging en een goede nachtrust verminderen onnodige spanning.