6 Tips om meer energie te krijgen

Niet uitgerust wakker worden, je futloos voelen en niet genoeg puf hebben om de dingen te doen die je juist zo graag wilt doen.
Klinkt dit bekend? Je bent niet de enige.

Een van de meest gehoorde doelen van de vrouwen die bij mij komen trainen is het krijgen van meer energie. 

Hoewel ik groot voorstander ben van elk individueel geval apart behandelen (niet iedereen heeft tenslotte dezelfde reden voor energie tekort) hierbij zes tips die – wat de reden van het energietekort ook is – voor iedereen werken.

1. Beweeg

Kom in beweging! Op het moment dat we ons moe en futloos voelen is het moeilijk om van de bank af te komen en te gaan sporten. Maar juist op deze momenten is het van groot belang om het toch te doen, want door beweging krijg je meer energie. Het hoeft niet altijd een zware trainingssessie te zijn; een stevige wandeling buiten kan al genoeg zijn. Vooral als je een lange zware (werk)dag hebt gehad is het heerlijk om even je hoofd leeg te maken zodat je de volgende dag weer goed bent bijgetankt. 

2. Kom je bed uit

Breng zo min mogelijk tijd door in bed. Dit klinkt wat paradoxaal; wanneer je moe bent betekent dit immers vaak dat je meer slaap behoeft.  Maar deze dingen staan los van elkaar.  We spenderen namelijk veel te veel tijd in bed. We kijken er films, zitten er op onze telefoons, we liggen er te malen, draaien en denken. Het is van groot belang om je bed echt alleen te gebruiken waar hij voor bedoeld is, namelijk slapen. Zo zal je brein onderbewust – wanneer je in bed gaat liggen – de connectie maken met slaap en niet met Netflix series of het doelloos scrollen door je Instagram feed. Hierdoor slaap je beter en zul je meer energie hebben! 

3. Eet

Wanneer je je vermoeid voelt heb je vaak meer behoefte aan zoete, snelle suikers. Je lichaam wilt namelijk je hersenen en de rest van je lichaam meer energie geven. Maar wanneer je toegeeft aan de drang om een chocoladereep te eten of onderweg naar huis even te stoppen bij de McDonalds, zul je de rest van de dag met hetzelfde futloze gevoel kampen. Je bloedsuiker gaat namelijk enorm schommelen van die snelle koolhydraten (suikers). Om dit te doorbreken is het belangrijk om niet de snelle, maar langzame suikers te eten, zoals zilvervliesrijst, volkoren brood, aardappelen of bonen. Zorg ervoor dat je maaltijd voedzaam is zodat je langer vol zit en je minder snel naar de koekjes en snoep zult zoeken.

4. Ontspan 

De stress van de constante gedachten aan to-do lijstjes vreten energie.
Tip: schrijf alles wat je nog moet doen op. Zodra je je gedachten op papier zet zal de rust wederkeren. Hetzelfde geldt voor gedachten over andere stressvolle zaken die je bezig houden. Door deze op te schrijven geef je de gedachten een plek.
Tweede tip: ga ook op zoek naar een manier om te ontspannen zoals wandelen, schilderen, drummen, sporten, zingen of lezen, 

5. Zoek de zon 

Die zonnestralen zijn niet alleen aangenaam, ze geven ook energie! Wij maken namelijk vitamine D en serotonine – het gelukshormoon – aan door de zon. Zelfs op dagen dat er veel bewolking is, bereiken zonnestralen je huid. Dus hup, naar buiten!

6. Drink water

Het menselijk lichaam bestaat voor zeventig procent uit water. Voor bijna alle processen in je lichaam is water nodig. Wanneer  je kampt met vochttekort zul je dit als eerste merken aan het gevoel van vermoeidheid. Zorg ervoor dat je minstens acht grote glazen (anderhalf tot twee liter) op een dag drinkt en heb altijd een flesje water bij je. Vind je water maar saai en grijp je liever naar een glas frisdrank? Check dan deze vier ideeën om het doodgewone glas water spannender te maken!